Wojciech Strzałkowski05.02.2018

Sieć ukończona: EAN gotowa do startu!

  • Pierwsza zintegrowana sieć LTE o zasięgu europejskim, obejmująca 300 stacji bazowych
  • Satelita European Aviation Network wyniesiony na orbitę, przetestowany i gotowy do działania
  • Pierwsza sieć szerokopasmowa dostępna podczas lotu dla pasażerów i dla linii lotniczych
  • Linie British Airways, członek Grupy IAG, pierwszym klientem komercyjnym

Deutsche Telekom oraz Inmarsat, wraz z partnerem technologicznym Nokią, osiągnęły ostatni technologiczny kamień milowy w rozwoju European Aviation Network (EAN), pierwszej na świecie, zintegrowanej sieci wykorzystującej satelitarne pasmo S oraz uzupełniającą sieć naziemną LTE stworzoną dla Europy. Dzięki niemal 300 stacjom bazowym we wszystkich 28 państwach Unii Europejskiej, jak i w Szwajcarii i Norwegii, naziemne elementy sieci EAN stały się pierwszą w historii, ogólnoeuropejską zintegrowaną siecią LTE. Sieć została ukończona po skutecznym uruchomieniu satelity EAN przez Inmarsat zeszłego lata. Od tego czasu satelitę poddano wielu testom na orbicie, a od września 2017 r. pozostaje on w pełnej gotowości operacyjnej.

 

Niezrównana łączność dostępna dla pasażerów

European Aviation Network, służąca przemysłowi lotniczemu oraz jego pasażerom, jest pionierskim osiągnięciem technologicznym i prawdziwie innowacyjnym projektem europejskim. Zapewnia bezprzewodową łączność nad ziemią i wodą oraz oferuje pasażerom wysoką przepustowość – obecnie prędkość połączenia do samolotu wynosi 75 Mbit/s – linie lotnicze korzystające z tej usługi nie współdzielą zasobów sieciowych z innymi klientami pozalotniczymi. Pasażerowie będą mogli korzystać z mediów społecznościowych, przesyłać obrazy i strumieniować treści z wykorzystaniem dużej przepustowości, z prędkością podobną do tej, z której korzystają w swoich domach.

EAN została zaprojektowana po to, aby odpowiedzieć zarówno na obecne, jak i przyszłe potrzeby pasażerów w zakresie łączności w czasie lotu. Dlatego też naziemna sieć LTE jest w pełni skalowalna, co pozwala na spełnienie potrzeb związanych z łącznością w nadchodzących latach.


Zmiana zasad gry na rynku lotniczym

European Aviation Network zostanie komercyjnie udostępniona liniom lotniczym od pierwszej połowy 2018 roku, co zmieni zasady gry dla linii lotniczych i ich klientów. Usługa została wypróbowana w czasie kilku lotów w celu sprawdzenia zintegrowanej sieci satelitarnej i uzupełniającej ją sieci naziemnej LTE. Podczas lotów testowych potwierdzono, że EAN osiąga swoje założone parametry w praktyce, zapewniając niezrównaną wydajność przy niskim poziomie opóźnień wynoszącym mniej niż 100 ms.

Linie lotnicze będą mogły zainstalować niewielkie i lekkie urządzenia EAN w szybki i łatwy sposób, zwykle w czasie nocnych przerw przewidzianych dla poszczególnych samolotów oraz w czasie postoju, w ciągu zaledwie kilku miesięcy w całej flocie.

International Airlines Group (IAG), do której należą linie takie jak British Airways, Iberia, Aer Lingus oraz Vueling, to pierwszy klient korzystający z nowej usługi, który już rozpoczął instalowanie urządzeń EAN na pokładach samolotów.

  • „Dzięki ukończeniu pierwszej w historii, paneuropejskiej zintegrowanej naziemnej sieci LTE, możemy teraz w pełni wspierać łączność satelitarną EAN i maksymalizować wydajność systemu EAN”

    powiedział Rolf Nafziger, dyrektor ds. międzynarodowego handlu hurtowego, Deutsche Telekom.

  • „Sieć została zaprojektowana tak, aby w przyszłości spełniała potrzeby w zakresie łączności w europejskiej przestrzeni powietrznej, w związku z przewidywanym w kolejnych 15 latach podwojeniem liczby pasażerów”.
  • „EAN to pierwsze na świecie rozwiązanie w obszarze łączności przeznaczone dla rynku lotniczego, które skutecznie łączy elementy zlokalizowane w przestrzeni i na ziemi, dzięki czemu pokonuje tradycyjne ograniczenia internetu na pokładach samolotów”

    mówi Frederik van Essen, dyrektor Inmarsat Aviation.

  • „Zapewnienie łączności w przestrzeni powietrznej jest złożonym przedsięwzięciem, które mogliśmy zrealizować jedynie dzięki strategicznej współpracy z naszymi europejskimi partnerami”.
  • „Naziemna sieć LTE dla EAN różni się od „standardowych” sieci LTE, ponieważ musi pracować przy prędkościach do 1200 km/h na wysokości 10 km, które wymagają komórek o wielkości do 150 km”

    stwierdza Thorsten Robrecht, dyrektor, Vertical Network Slices, Nokia.

  • „Nasze wspólne przedsięwzięcie przełamuje granice technologiczne w łączności między ziemią a przestrzenią powietrzną”.

Więcej informacji na temat Europejskiej Sieci Lotniczej można uzyskać na stronie www.europeanaviationnetwork.com

PODZIEL SIĘ

Polski English
T-Mobile Polska