Konrad Mróz09.05.2018

Wzrost liczby klientów i stabilne przychody

  • Stabilne przychody w kwocie 1,569 mln złotych
  • Stabilna EBITDA po wyłączeniu wpływu regulacji roamingowej; spadek o 30 mln spowodowany regulacją roamingową
  • 6,990 miliona klientów abonamentowych – wzrost o 294 tysiące w ciągu roku
  • Konsekwentne inwestycje: w sieć, cyfryzację, doświadczenie klienta

Siódmy kwartał z rzędu rośnie liczba klientów w T‑Mobile

To już siódmy kwartał z rzędu, w którym wzrosła liczba klientów kontraktowych T‑Mobile. Obecnie operator obsługuje ich 6,990 mln, co oznacza wzrost o 69 tysięcy w porównaniu do czwartego kwartału 2017 roku i o 294 tysiące w porównaniu do stanu na koniec pierwszego kwartału 2017 roku. W sumie, na koniec pierwszego kwartału br. T‑Mobile obsługiwał 10,509 mln klientów.

 q1_1.pngq2_2.png


Najniższy wskaźnik odejść od 2 lat

Pozytywny wynik to m.in. zasługa niskiego wskaźnika odejść klientów (CHURN), który osiągnął najniższy poziom od pierwszego kwartału 2016 roku. W porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku, T‑Mobile uzyskał o 28 tysięcy lepszy bilans przenoszalności numerów. Od czwartego kwartału 2017 roku firma obserwuje też wyraźny trend: dawni klienci sieci, którzy zdecydowali się na przeniesienie usług do innych operatorów obecnie wracają do T‑Mobile.

  • „Od samego początku moim celem jest zbudowanie pozycji T‑Mobile jako najlepszego dostawcy usług na rynku. Z satysfakcją obserwuję, jak szybko ta strategia, którą skoncentrowaliśmy na polepszeniu istniejących i stworzeniu nowych punktów styku klientów z firmą, przynosi efekty. Rozbudowując sieć sprzedaży, wprowadzając zmiany w obsłudze klienta i rozszerzając funkcjonalności kanału on-line, postawiliśmy na jakość i dostępność wszystkich punktów kontaktu z klientem. Badania satysfakcji klientów pokazują, że te starania przynoszą widoczne rezultaty. Wzrost satysfakcji klientów, widoczny już w 2017 stał się jeszcze bardziej wyraźny na początku tego roku”

    – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.

 

 

T‑Mobile inwestuje w satysfakcję klientów

Zwiększenie zatrudnienia w telefonicznym biurze obsługi klienta oraz uproszczenie menu głosowego zaowocowały skróceniem średniego czasu oczekiwania na połączenie z konsultantem o ponad 60%. To wpłynęło na poprawę jakości obsługi klienta a w konsekwencji na wzrost satysfakcji klientów w ogóle.

Innym działaniem obliczonym na poprawę dostępności obsługi była rozbudowa sieci sprzedaży. Z końcem marca 2018 roku zakończył się rozpoczęty rok temu program rozbudowy sieci placówek T‑Mobile. W tym czasie otwarto 110 nowych sklepów, z czego 8 w pierwszym kwartale tego roku. W styczniu 2018 roku zainicjowany został program, w ramach którego pozostałe sklepy zostaną odnowione i dostosowane do nowej wizualizacji. W pierwszym kwartale program objął 43 sklepy.

 

Stabilne przychody i EBITDA z wyłączeniem efektu RLAH

Przychody T‑Mobile Polska pozostały na podobnym poziomie jak w 1 kwartale 2017 roku i wyniosły 1,569 mln złotych. Skorygowana EBITDA za 1 kwartał 2018 roku wyniosła 401 mln złotych, co oznacza spadek o 7,0%.

Na wynik EBITDA wpłynął wzrost kosztów obsługi usług roamingowych klientów T‑Mobile co jest efektem wprowadzenia regulacji Roam Like At Home. W pierwszym kwartale 2018 r. negatywny wpływ RLAH wyniósł (-)37 milionów złotych. Wynik EBITDA po wyłączeniu tego zjawiska pozostałby na podobnym poziomie. W porównaniu do pierwszego kwartału 2017 r. ilość danych przesłanych w roamingu przez klientów T‑Mobile wzrosła niemal pięciokrotnie.

 q1_3.pngq1_4.pngq1_5.png

 

  • „T-Mobile zainwestował w klientów i w swoją przyszłość. Zatrudnienie nowych pracowników do obsługi klientów w połączeniu z rozbudową sieci sprzedaży wpłynęły na wzrost kosztów operacyjnych firmy, a tym samym spadek EBITDA, ale jesteśmy przekonani, że z czasem  zaowocują one wzrostem sprzedaży i tym samym przełożą się na poprawę wyników finansowych w przyszłości.”

    – powiedział Juraj Andras, członek zarządu, Dyrektor Pionu Finansowego T‑Mobile Polska.

 

T‑Mobile inwestuje w szybszą sieć LTE i pojemność sieci

Jednym z kluczowych elementów utrzymania najwyższej jakości usług są stałe inwestycje w sieć. W obecnych planach inwestycyjnych firma więcej uwagi poświęca przepustowości sieci niż samej jej rozbudowie. W pierwszym kwartale T‑Mobile rozpoczął testy zmierzające do zmian w sposobie wykorzystania posiadanych częstotliwości. W efekcie w pierwszym kwartale uruchomionych zostało kilkanaście stacji oferujących agregację 4 pasm z maksymalną prędkością przesyłania danych wynoszącą do 590 Mbps. Łącznie T‑Mobile ma już ponad 4250 stacji z agregacją pasma.

  • „To odpowiedź na rosnącą konsumpcję danych wśród naszych klientów, którzy w ujęciu rok do roku przesłali o 150% więcej danych w sieci LTE. Co nie mniej ważne, inwestycje mają przygotować naszą sieć szkieletową do zwiększonych obciążeń wynikających z obsługi nowych usług, które niedługo przedstawimy. Dlatego, pomimo że nasza sieć LTE dociera już blisko do 100% populacji zamierzamy przeznaczyć na inwestycje podobne środki jak w latach ubiegłych.”

    – komentuje Maierhofer.

Aby zapewnić właściwą obsługę stacji bazowych T‑Mobile realizuje projekt doprowadzania do stacji bazowych infrastruktury światłowodowej, która docelowo zastąpi w większości przypadków radiolinie. W Q1 uruchomionych zostało 70 nowych węzłów zasilonych światłowodem o szybkości 1Gbps lub 10Gbp/s. W tym roku planowanych jest kolejnych 150-200 takich realizacji. Dbając o wysoką jakość obsługi ruchu ze stacji bazowych T‑Mobile zrezygnował z radiolinii wolniejszych niż 150Mbps zastępując je szybszymi oferującymi przepływności do 1Gbps.

 

PODZIEL SIĘ

TAGI

Polski English
T-Mobile Polska