Nowy ogólnobranżowy system klasyfikacji ekologicznej Eco Rating stworzony z myślą o telefonach komórkowych

26.05.2021MILENA TKACZYK

Pięciu wiodących europejskich operatorów komórkowych połączyło siły, aby wprowadzić nowy, ogólnobranżowy system znakowania Eco Rating, który ma za zadanie nie tylko pomóc konsumentom w rozpoznaniu i porównaniu najbardziej ekologicznych telefonów komórkowych, ale również zachęcić dostawców do podjęcia działań w celu zmniejszenia wpływu ich urządzeń na środowisko.

Inicjatywa Eco Rating została stworzona wspólnie przez Deutsche Telekom, Orange, Telefónica (O2 i Movistar), Telia Company i Vodafone. Jej celem jest dostarczanie rzetelnych informacji i wiedzy, dotyczącej tego, jak produkcja, użytkowanie, transport, czy utylizacja smartfonów wpływa na środowisko. Eco Rating stanowi odpowiedź na rosnące zainteresowanie kwestiami ekologii i zapotrzebowaniem na produkty elektroniczne bardziej przyjazne środowisku.

W ramach inicjatywy Eco Rating poddanych ocenie zostanie wiele nowych smartfonów, oferowanych przez 12 różnych producentów. Wśród partnerów znaleźli się: Grupa Bullitt (producent wzmocnionych telefonów CAT i Motorola), Doro, Grupa HDM Global (Nokia), Huawei, Mobwire, Motorola / Lenovo, OnePlus, OPPO, Samsung Electronics, TCL / Alcatel, Xiaomi i ZTE. Kolejni producenci zostaną ogłoszeni w przyszłości.

Już z początkiem czerwca 2021 r. operatorzy komórkowi zaczną wprowadzać charakterystyczne oznakowanie Eco Rating w łącznie aż 24 krajach Europy, w których są obecni. Aby sprawdzić, w jaki sposób przyznawana jest ocena i dowiedzieć się więcej o samej inicjatywnie, wystarczy odwiedzić stronę internetową: www.ecoratingdevices.com.

Po przeprowadzeniu szczegółowej oceny, każdy telefon otrzyma ogólną notę Eco Rating w skali do 100 punktów, która będzie wskazywać na ekologiczność urządzenia w całym jego cyklu eksploatacji. Oznakowanie Eco Rating będzie również zwracać uwagę na pięć kluczowych aspektów zrównoważonego rozwoju urządzeń mobilnych, dostarczając dodatkowych informacji na temat trwałości, możliwości naprawy, recyklingu, efektywności klimatycznej i efektywnego gospodarowania zasobami.

Dyrektorzy generalni pięciu operatorów komórkowych – Tim Höttges (Deutsche Telekom), Stéphane Richard (Orange), José María Álvarez-Pallete (Telefónica), Allison Kirkby (Telia Company) i Nick Read (Vodafone Group) – wspólnie komentują wprowadzenie nowej inicjatywy Eco Rating:

Budowanie bardziej zrównoważonej przyszłości jest naszą wspólną odpowiedzialnością i obowiązkiem, dlatego uważamy, że nadszedł właściwy moment, aby wprowadzić spójny, ogólnobranżowy system klasyfikacji ekologicznej – Eco Rating, który zapewni większą przejrzystość w oznaczeniach i pomoże zwiększyć świadomość na temat wpływu na środowisko smartfonów wybieranych przez naszych klientów. Liczymy na to, że w przyszłości będziemy mogli powitać kolejnych producentów i operatorów telekomunikacyjnych w gronie członków inicjatywy Eco Rating. Mamy nadzieję, że zainspiruje ona całą branżę do przyspieszenia procesu transformacji w kierunku bardziej ekologicznego podejścia do telefonów komórkowych.

Metodologia Eco Rating

Korzystając z informacji dostarczonych przez producentów urządzeń, Eco Rating wykorzystuje metodologię oceny opartą na spójności i obiektywizmie, z uwzględnieniem 19 różnych kryteriów, czego efektem jest pojedyncza nota dla każdego urządzenia. Ponadto, Eco Rating dostarcza informacji w pięciu kluczowych obszarach:

  • Trwałość – przedstawia solidność urządzenia, żywotność baterii oraz okres gwarancji na urządzenie i jego komponenty.
  • Możliwość naprawy – określa łatwość z jaką można naprawić urządzenie, uwzględniając jego design oraz pozostałe aspekty, które wpływają na wydłużenie żywotności produktu. Wyższy wynik wskazuje na większe możliwości naprawy oraz ponownego użycia sprzętu.
  • Możliwość recyklingu – pokazuje w jakim stopniu urządzenie i jego komponenty można poddać recyklingowi – odzyskać oraz wykorzystać ponownie w produkcji
  • Efektywność klimatyczna – określa emitowanie gazów cieplarnianych przez urządzenie w całym cyklu życia produktu. Im lepszy wynik w tej kategorii, tym mniejszy wpływ urządzenia na klimat.
  • Efektywność gospodarowania zasobami – ocenia wpływ ilości rzadkich surowców wymaganych przez urządzenie (np. złoto do produkcji komponentów elektronicznych) na wyczerpywanie się zasobów; im lepszy wynik w tej kategorii, tym mniejszy wpływ na dostępność materiałów.

Metodologia Eco Rating opiera się na wiedzy branżowej i najlepszych praktykach zebranych podczas poprzednich inicjatyw związanych ze znakowaniem ekologicznym. Została opracowana przy wsparciu technicznym i nadzorze ze strony IHOBE (państwowej agencji specjalizującej się w rozwoju gospodarczym, zrównoważonym rozwoju i ochronie środowiska), przy udziale dostawców urządzeń, z wykorzystaniem najnowszych standardów i wytycznych Unii Europejskiej, ITU-T, ETSI i ISO oraz z wprowadzonymi w stosownych przypadkach nowymi parametrami.

 

 

Deutsche Telekom, Orange, Telefónica, Telia Company i Vodafone przedstawiają nowy system oznaczania produktów, który umożliwi identyfikację telefonów komórkowych bardziej przyjaznych środowisku. System Eco Rating zostanie wprowadzony w całej Europie od czerwca 2021 r., obejmując telefony 12 producentów.

Inne artykuły

16.04.2024Adrianna Maron

Przyszłość nadchodzi, wpadnij i Ty! Najlepszą imprezę studencką w Polsce...

Myślisz, że wiesz, co to dobra impreza? Udowodnimy, że ta najlepsza jest jeszcze przed Tobą! Tam, gdzie świetna zabawa, wyjątkowa muzyka i prawdziwe emocje jest też T-Mobile, po to by wspólnie budować najlepsze doświadczenia. Jako...
Czytaj więcej
16.04.2024Mateusz Marciniak

T-Mobile inspiruje do ekologicznej zmiany: oddaj swój stary telefon i dołącz do...

W obliczu obecnych wyzwań ekologicznych każdy z nas stoi przed wyborem: pozostać biernym obserwatorem czy stać się aktywnym uczestnikiem zmian. T-Mobile pokazuje, że droga do zrównoważonego rozwoju wiedzie przez świadome działania...
Czytaj więcej
8.04.2024Adrianna Maron

Doładuj konto w T-Mobile na kartę lub Heyah na kartę za 50 zł i zgarnij 20 zł...

Na wiosnę dajemy naszym klientom dodatkowy powód, by zasilić swoje konto doładowaniem. Wprowadzamy specjalną akcję promocyjną dla użytkowników T-Mobile na kartę oraz Heyah na kartę. Doładowując konto za 50 zł, klienci otrzymają...
Czytaj więcej

Bądźmy w kontakcie

Jesteś dziennikarzem lub blogerem? Zarejestruj się, by być na bieżąco z informacjami prasowymi.

Zapisując się do newslettera zgadzasz się z Regulaminem. Otwórz pełną treść zgody. W każdym momencie możesz wycofać zgodę.