Melody of Europe: usłysz niewidzialną sieć łączącą Europę

  • Zespoły z dziesięciu europejskich spółek grupy Deutsche Telekom, w tym T-Mobile Polska, współpracowały przy projekcie, którego celem było przełożenie zanonimizowanych danych z mobilnej sieci komórkowej na muzykę za pomocą AI.
  • Efektem prac jest The Melody of Europe – kompozycja muzyczna będąca potwierdzeniem pozycji T-Mobile jako lidera technologicznego i pokazująca możliwości sieciowe.
  • The Melody of Europe to także symbol jedności ponad granicami, celebrujący różnorodne, lecz powiązane ze sobą kultury i miasta będące w zasięgu Deutsche Telekom w Europie.
Symbol jedności ponad granicami

The Melody of Europe to innowacyjny projekt, który potwierdza wiodącą pozycję technologiczną i możliwości sieciowe Deutsche Telekom poprzez kreatywne, wizualne i dźwiękowe przedstawienie tego, co niewidzialne. Inicjatywa ta w nowatorski sposób ukazuje połączenia w całej Europie, wykorzystując muzykę jako kolejne medium, które łączy ponad granicami. Podobnie jak nasza sieć, muzyka jest niewidzialną nicią, która nas do siebie zbliża, burzy mury i tworzy przestrzeń dla bliskości.

Jesteśmy podekscytowani możliwością realizacji tego projektu, który pokazuje, jak technologia i kreatywność mogą się połączyć, tworząc potężny symbol jedności,” powiedziała Dominique Leroy, Członkini Zarządu Deutsche Telekom ds.  Europy . „The Melody of Europe to coś więcej niż muzyka. To odzwierciedlenie naszego zaangażowania w łączenie ludzi i społeczności na całym kontynencie.

Sieć – niewidzialna linia życia Europy

T-Mobile Polska od lat inwestuje w nowoczesną infrastrukturę sieciową, w tym 5G i światłowód, aby zapewnić wszystkim Polakom niezawodny dostęp do dzisiejszych możliwości i innowacji jutra. Pozostając wierni naszej obietnicy „Connecting your world”, łączymy ludzi, a także biznesy ze sobą oraz z tym, co dla nich najważniejsze. Samych tylko stacji bazowych 5G mamy już ponad 3 000 w całym kraju osiągając pokrycie sieci na poziomie 1/3 populacji.

Patrząc na całość Deutsche Telekom, 72% populacji w dziesięciu europejskich krajowych spółkach (poza Niemcami) ma obecnie dostęp do sieci 5G, z prognozami, że w ciągu najbliższych trzech lat liczba ta wzrośnie do 95%. W Niemczech 98% populacji ma już dostęp do 5G. Żeby podkreślić możliwości sieciowe i przywództwo technologiczne szyldu Deutsche Telekom, zespoły z 10 europejskich krajów połączyły siły, aby dane przekształcić w muzykę.

Innowacyjne połączenie danych, sztucznej inteligencji i muzyki

Jak sprawić, aby niewidzialne stało się widzialne? Analitycy Deutsche Telekom odpowiedzieli na to wyzwanie, przekształcając dane telekomunikacyjne w unikalną kompozycję muzyczną. Korzystając ze  zanonimizowanych, zagregowanych danych z europejskich stolic zebranych latem 2024 roku, eksperci stworzyli melodię oddającą ukryty rytm tych miast.

Deutsche Telekom współpracował z uznanym na całym świecie naukowcem i badaczem danych, dr. Milanem Janosovem. „Dane to moja pasja, a bycie częścią podróży mającej na celu przełożenie abstrakcyjnych informacji na namacalne, emocjonalnie rezonujące doświadczenie było ekscytujące. The Melody of Europe jest przykładem tego, jak ludzka wiedza i możliwości sztucznej inteligencji mogą współdziałać, tworząc coś wyjątkowego i znaczącego.” – skomentował Jasnov.

Dodatkowo, aby uatrakcyjnić przekaz, do The Melody of Europe została stworzona animacja 3D, której autorem jest artysta i kompozytora Hayk Zakoyan. Hayk użył programowania wizualnego, skryptów i algorytmów dźwiękowych, aby uczynić The Melody of Europe kompletnym audiowizualnym doświadczeniem.



Podążając za rytmami melodii, dane symbolicznie przekształcają się w słynne zabytki europejskich stolic takich jak Ateny, Berlin, Bratysława, Budapeszt, Praga, Skopje, Wiedeń, Warszawa, Zagrzeb i czarnogórska Budva łącząc się na końcu w mapę Europy.
 
Jak wyglądał proces powstawania utworu?
 
  • Eksperci ds. danych z dziesięciu krajów europejskich badali aktywność w sieci komórkowej, taką jak połączenia, wiadomości tekstowe,korzystanie z mobilnego Internetu czy przełączanie pomiędzy stacjami bazowymi. Dane te, pochodzące zarówno od klientów lokalnych, jak i użytkowników roamingu, zostały zebrane w europejskich stolicach w okresie jednego miesiąca, głównie w czerwcu 2024 roku. Wszystkie wykorzystane dane zostały zanonimizowane i zagregowane, a proces był w pełni zgodny z RODO.
  • Wszystkie dane zostały połączone w jedną pulę, obejmującą łącznie ponad 109 miliardów aktywności w sieci komórkowej.
  • Następnie rozpoczęto przekształcanie danych sieci komórkowych w dźwięk. Naukowcy zajmujący się danymi odwzorowali zmiany natężenia ruchu w czasie w ustrukturyzowany wzór dźwiękowy, kierując się zasadą: każdy punkt danych, reprezentujący całkowitą aktywność sieci komórkowej w danej godzinie, został przekształcony w nutę muzyczną, przy czym wyższe intensywności generowały dźwięki o wyższej wysokości.
  • Dźwięk został następnie przetworzony przez oprogramowanie kompozytorskie AI, które połączyło dane ze swoją wiedzą na temat muzyki klasycznej. Rezultatem był utwór muzyczny, który dokładnie odzwierciedlał wzorce danych. Po ostatecznym dopracowaniu przez projektanta dźwięku narodziła się Melody of Europe.
  • Aby ją zilustrować, stworzono animację audiowizualną zawierającą modele 3D zabytków stolic krajów biorących udział w projekcie.

Praca nad Melody of Europe była świetną przygodą, a efekt tego nowatorskiego projektu, pokazuje, że dzięki technologii możemy robić innowacyjne rzeczy, wychodzić poza granice i łączyć ludzi w bardzo nieoczywisty sposób. Dzięki T-Mobile dziś każdy z nas może posłuchać jak brzmi Europa.
 

Inne artykuły

6.12.2024Adrianna Maron

Na mikołajki rozdajemy 2 razy więcej na konto dla klientów T-Mobile na kartę

W T-Mobile każda okazja jest dobra, by dzielić się prezentami z klientami. Dlatego na mikołajki dla użytkowników oferty T-Mobile na kartę mamy prezent, i to podwójny! Ci, którzy doładują konto w aplikacji...
Czytaj więcej
5.12.2024Adrianna

Osiągnij wyższy level z T-Mobile – doładuj swoje konto i wygraj cenne nagrody

Jak osiągnąć wyższy level z T-Mobile na kartę lub Heyah na kartę? To proste! Doładowując swoje konto za min. 35 zł i odpowiadając na pytanie konkursowe można wygrać wiele atrakcyjnych nagród, takich jak konsole retro, smartfony...
Czytaj więcej
5.12.2024Mateusz Marciniak

T-Mobile przygotował mikołajkowy prezent dla swoich klientów i nie tylko!

Mikołajki to dzień, kiedy prezentami obdarzamy najbliższych. Bez względu na to, co nas różni, każdy zasługuje na wyjątkowy upominek. Dlatego w ramach programu Magenta Moments poszerzamy Sieć Dobrych Prezentów o ofertę specjalną...
Czytaj więcej

Bądźmy w kontakcie

Jesteś dziennikarzem lub blogerem? Zarejestruj się, by być na bieżąco z informacjami prasowymi.

Zapisując się do newslettera zgadzasz się z Regulaminem. Otwórz pełną treść zgody. W każdym momencie możesz wycofać zgodę.